8 “МАТЕ-МАГИЧЕСКИ” ИДЕИ ОТ КАН 2014

8 “МАТЕ-МАГИЧЕСКИ” ИДЕИ ОТ КАН 2014

“Творческото мислене е смесица от математика и магия.”

Най-мащабният световен фестивал за реклама и творческо мислене в света събра миналата седмица 12 000 маркетолози, медия специалисти, дизайнери, рекламисти и артисти. Делегатите бяха вдъхновени от десетките хиляди състезаващи се реклами в 20 категории, както и от 125 часа лекции, със световно известни гости като Courtney Love, Sarah Jessica Parker, Martha Stewart, Joe Pytka, Spike Jonze, Jared Leto и много други. И както гениално обобщи един от тях, в контекста на марките, “творческото мислене е смесица от математика и магия”. Следват 10 любопитни и “мате-магически” идеи от CANNES LIONS.

Името на системата за превенция от топлинен удар “Opel Gabriel” не е случайно. Всяко лято около 20 деца в Европа загиват от топлинен удар в кола, забравени от родителите си. Opel Gabriel е специално покривало, свързано с аларма, прикрепена към ключовете на колата, което се слага на детско столче и непрестанно измерва температурата в колата. Ако тя превиши 28 градуса, Gabriel задейства алармата. Идеята за тази иновация не е измислена в лаборатория, а идва от клиент на Opel. След като марката попитала потребителите си каква би била идеалната екстра за тяхната кола, Kenny de Vlieger - баща на две деца спечелил измежду 1350-те предложения. Любопитно е, че в момента Габриел се е харесал на Европейската комисия, която иска да го направи задължителна опция за всички коли. Скоро, Габриел може да има криле, с които да долети и до вашата кола. http://opelgabriel.com/

Opel Gabriel.jpg

Схемата за плащане на УСМИВКА (PAYMENT SCHEME PER LAUGH) е измислена от барселонския клон на агенцията MCCANN за сатиричния театър “Тeatre Neu”.  Това е първият комедиен спектакъл, в който плащаш само за това което консумираш. Усмивките се броят. Всяка седалка е оборудвана с технология за разпознаване на лицевите изражения - в случая на усмивката. Схемата е следната - влизаш да гледаш спектакъла без да плащаш. Ако не ти е смешно, пак не плащаш. Ако обаче се усмихнеш - започваш да плащаш и всяка усмивка струва 60 стотинки. И за да няма накрая, който последен се смее, се смее най-добре - максимума усмивки, които можеш да заплатиш на шоу са 80 - точно 50 лева. Положителният резултат за театъра от тази схема определено е финансов - тя води до увеличаване на билета за представление от 6 Евро. Системата “Плащай на Усмивка” вече се копира и от други сатирични театри в Испания. Създадена е и програма за смарт телефон, която се ползва като система за плащане. Дали в бъдеще ще се научим да се усмихваме вътрешно?

Pay Per Laugh.jpg

Интерактивният знак POINTSна американската компания BREAKFAST енай-модерния уличен знак на планетата Земя. Избягвайки използването на големи екрани и “touch screen” технологията, той показва най-доброто което се случва, за района в който е поставен. Информацията може да варира от такава свързана с транспорта - къде има автобус, метро, задръстване или паркинг, до такава каквато трудно ще се сетиш да си потърсиш сам - къде в парка раздават безплатни сладоледи например. Трите “ръце” на знака се въртят непрекъснато на 360 градуса без никакви кабели и абсолютно безшумно. Информацията, която знака показва, може да бъде нанесена ръчно, или от разстояние. Знакът може да показва съдържание от Foursquare, Twitter или други онлайн източници. Компанията твърди, че вече 13 от 50-те най-големи града в света са проявили интерес. От 2015 година влизат в масово производство за Америка, така че сме напълно готови скоро да ги видим в центъра на Ню-Йорк,  Токио или Лондон. http://pointssign.com/ Interactive signage.jpg

Идеята за Умните колела на Samsung се ражда в новосъздадената Samsung Maestros Академия, която има за цел да помага на новата генерация италиански занаятчии да запазят традиционното “made in italy” занаятчийство живо. В Италия, колелото е най-несигурното превозно средство, а водачите често отказват да слагат предпазна екипировка, под претекст че им разваля стила. Идеята за новото колело, родило се в главата на един от студентите занаятчии, решава тези проблеми. Дизайна на колелото е направен съвместно от известния майстор на рамки за колела Giovanni Pelizzoli и студента. Технологии като Wi-Fi, Bluetooth, дигитална камера, 4 лазера, поставени в рамката на колелото, могат да се контролират от смарт телефон Samsung. Така, колелото може да отчита метеорологичните условия, да приема информация от заобикалящата го среда и в последствие да избягва потенциални инциденти. Например лазерите директно се включват, когато навън стане тъмно, прожектирайки светлинни лъчи пред колелото, очертавайки алея за колела и подобрявайки видимостта на колелото, както и сигурността за водача. Дигиталната камера предава кадри директно през смарт телефона на водача, вързан към нея. GPS системата може да следи маршрутите, по които минавате. Скоро ще има и прикрепена аларма, която директно ще сигнализира на спешна помощ при злополука. Предстои представянето на прототипа на Седмицата на Дизайна в Милано (Milan Design Week) и пускането му в масово производство. Samsung smart byke.jpg

Билбордът на UTEC (Университета по Инженерство и Технологии) в Лима, Перу пречиства въздуха по-добре от работата на 1200 дървета. Миналата година от същия университет, за да привлекат нови млади инженери, на Пан-Американската магистрала направиха билборд-чешма, който произвежда пречистена вода чрез системата на обратна осмоза. Сегашният билборд работи за решаване на проблема с мръсния въздух в Лима- най-замразеният град в Южна Америка. Чрез съществуваща технология, адаптирана за билборд, прахът във въздуха се всмуква, след което се филтрира през водна система и се изхвърля пречистен въздух. Енергията, която билборда ползва е само 2,5 киловата електричество на час, което се равнява на електричеството нужно на един генератор да захрани няколко електрически уреди в един малък дом. Водата, която билборда използва за да пречиства въздуха също е 100% рециклируема. В едно близко светло бъдеще, външните рекламни послания ще са само на пречистващи въздуха билборда. Практика, която ще помогне на рекламата поне частично да спре да замърсява.  air-purifying-billboard.jpg  

АУДИО КАФЕTO на DELI STAR BAGEL & COFFEE се бори с номер едно причина за катастрофи през нощта в Германия - заспиването на водача на волана. Чаша кафе би помогнала в такива случаи, но за съжаление не всеки има под ръка кафе, точно когато най-много се нуждае от него. По поръчка на един от най-големите вносители и дистрибутори на кафе в Германия - Deli Star, рекламната агенция SERVICEPLAN създава първото кафе, което се консумира с ушите. И те събужда точно толкова добре, колкото и стандартното кафе. Разработено от научния институт Infrasonics, съвместно с редица музиканти, то е направено специално за да се консумира в кола.  За създаването на АУДИО КАФЕТО се използват бинаурални вълни- стерео звуци, с две различни честоти на тона за двете уши. Човешкия мозък е така сътворен, че търси винаги да изравнява разликата в тези тонове - например ако в лявото ухо се чува тон с честота 425Hz, а в дясното с 440Hz- автоматично мозъчните вълни започват да вибрират на честота от 15Hz за да компенсират разликата. Именно тази вибрация стимулира мозъка да остане в буден. Освен като промо диск на Deli Star, версия на аудио кафето може да се свали от www.delistar.de. Поради големият интерес се очаква скоро да излезе и втората компилация Audio Coffee 2 - редица световни музиканти вече са изявили желание да участват. 

Умната ключалка August е сама по себе си нова продуктова категория. Благодарение на нея, контролът над входната врата на дома ни става дистанционен. Вече е възможно да отключваш вратата си без да бъркаш с ключа в ключалката. В случай, че закъсняваш, а приятелката ти вече е пред дома ти, спокойно - тя вече може да влезе. И не е нужно да сменяш вратата - August е допълнителна приставка, която можеш да сложиш на сегашната си ключалка. Поне ако живееш в Америка- съвместима е с 90% от ключалките на варатите там. Работи с обикновени батерии, в случай на авария с тока.  www.august.com

“G-STAR RAW” е първата колекция за дънки направена от рециклирана пластмаса от океани и морета. Холандският лейбъл за дрехи G-STAR е познат на феновете с различните видове иновации, като тези свързани с материалите - като дънките направени от коприва, както и иновации в кройките и 3D моделите. Всяка година 10 милиона тона пластмаса потъва в океана. Птици и морски бозайници загиват, в последствие от поглъщане на пластмасовите отпадъци. Марката G-STAR търси иновация, като част от маркетинговата си стратегия и решение на глобалния проблем с пластмасата. В партньорство с Bionic Yarn, Pharrell Williams и агенцията FHV/BBDO Амстердам, идеята е да съберат изхвърлената пластмаса в океана, да я рециклират в конци и да направят колекция дънки. Според журито, наградило идеята в категория Продуктов Дизайн, това което я отличава е именно отдадеността й към опазването на природата и социалната отговорност.

Умната тенис ракета Babolat Play дава информация, която никой треньор не може. За да играе по-добре, играчът трябва да разбира по-добре играта. За всеки удар, ракетата записва точно какво се случва с топката - регистрира данни като силата на удара, мястото на удара на топката, точността при изпълнение на сервиса и ги анализира като дава съвети за подобряване на играта, следи за прогреса на играта във времето. Лидер в професионалните тенис ракети. Пуснат на американския пазар през 2013-та веднага се разпродава. Тенис ракетата е със същото тегло като професионалните ракети. Екипирана е с три сензора: сензор за измерване на акселерацията, жироскоп за анализ на движението и пиезо (кристален) микрофон за анализиране на удара на топката върху ракетата. Babolat Play ракетите могат да бъдат и социални. Според създателите им, социалния тенис може да докара играта на съвсем друго ниво - да имаш собствен профил, който да сравняваш с други профили на играчи по цял свят. http://en.babolatplay.com

Живеем във време, в който не само телефона ни е смарт, колелото ни е умно, ключалката на вратата и тя е интелигентна, уличния знак - също. И все пак, може би - надеждата крепи човека, обграждайки се с толкова много смарт неща, и ние ставаме по-умни, а живота ни се променя просто към по-добро.

 

КОМЕНТАРИ (0)

КОМЕНТИРАМ


Add a new comment:

Разрешени тагове: <b><i><br>